Смола,стъклен плат,карбон,отделители и др.

Как да изберем модел и оборудване. Полезни съвети за начинаещи
marich
Мнения: 81
Регистриран: 11 мар 2017 16:04

Смола,стъклен плат,карбон,отделители и др.

Мнение от marich » 30 юни 2019 12:51

Темичка за композитите.Тук всеки може да споделя опит.Надявам се ,че темата ще стане голяма и полезна.Започвам аз с малко инфо за това как направих последните няколко модела,матрици и отливки за ДАР-а.Този начин не е най-добрия,но се получава.Първо направих модели от фибран.Изрязах ги със самоделно направена резачка за стиропор,макетен нож и шкурка на трупче.След като оформя фибрана го минавам с епоксидна смола.Отгоре го боядисвам няколко ръце боя на водна основа.После го минавам с финна шкурка.Слагам му плоскости от картон.Прихващам ги с игли.Преди това ги обличам с тиксо.Слагам отделител.Промазвам със смола и слагам стъкления плат.По някой път преди да сложа плата ,слагам по ъглите ровинг.Стават по здрави и без шупли.След 8 часа вадя модела от фибран.Избърсвам с коресилин.Почиствам матрицата.Използвам ножица,шкурка на цилиндър прикрепен на колонна бормашина и шкурка на трупче.По някой път и пиличка.Слагам отделител,смола и отгоре стъклен плат.Слагам минимум 2 слоя плат,ако е един след време се изкривява.Така става със смолата която използвах.С по-качествена смола може и с един слой плат.Гледам плата да се пропие добре със смола,но не прикалявам,ако артиса смола я оставям да втвърди в чашката.Стъкленя плат трябва да стърчи малко извън матрицата.Стърчащото също го просмолявам(половин-един сантиметър)После се орязва по добре.Записвам си на парче хартия в колко часа съм сложил смолата и в колко часа ще е готово за отделяне от матрицата.Смолата която използвам стяга за 4-5 часа.Но я оставям 8.Внимателно отделям отливката от матрицата.Избърсвам ги със салфетка напоена с коресилин.Матрицата и отливката.След това слагам отливката в матрицата и с остър молив очертавам по периферията.Там където трябва да се изреже.Правите участъци ги изрязвам с ножица.Там където е огънато с шкурка на цилиндър хваната за колонната бормашина.Накрая минавам с шкурка на трупче.Пръскам със шприц кит,китосвам ако има нужда с акрилен кит.Шкурене.Първо с по-едра,след това с финна щкурка.Накрая боядисвам :)
Ето и малко снимки:
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените към това мнение файлове.

marich
Мнения: 81
Регистриран: 11 мар 2017 16:04

Re: Смола,стъклен плат,карбон,отделители и др.

Мнение от marich » 30 юни 2019 12:52

6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените към това мнение файлове.

marich
Мнения: 81
Регистриран: 11 мар 2017 16:04

Re: Смола,стъклен плат,карбон,отделители и др.

Мнение от marich » 01 юли 2019 14:39

Добри Грабчев написа:
30 юни 2019 22:04
По тая тема има много писано по други форуми.
Калъпи и отливки на дребни детайли може по различни начини да се прави.
Големите калъпи на мащабно големи самолети са скъпи и оправдани само ако има серия от модели.
Двуметрови калъпи правени от модел на самолет е просто загубено време и пари...
Но в този форум няма такава тема.Поне аз не намерих.Зная ,че могат да се направят по много начини.До сега съм правил от епоксидна смола,от полиестерна,от силикон/гипс и само от гипс.

mmfsr
Мнения: 38
Регистриран: 24 апр 2019 09:48

Re: Смола,стъклен плат,карбон,отделители и др.

Мнение от mmfsr » 01 юли 2019 15:37

На времето за да не измята после матрицата(калъпа),тя се засмоляваше в дървени сандък и по правите участъци се поставяха летви с яко сечение. Така си правеше калъпите ЗМС Александър Мастицки. И за работа после е по-удобно.

Потребителски аватар
Fantasmos
Мнения: 370
Регистриран: 23 дек 2017 17:31

Re: Смола,стъклен плат,карбон,отделители и др.

Мнение от Fantasmos » 01 юли 2019 19:12

Той Добри не прави разлика между форумите. Ама така е като си световно известен моделист, пишеш в моделистика нещо, после си го изтриваш, после идваш тука и обясняваш как няма да се повтаряш, да си чел на времето и тн. Внимавай да не го ядосаш, че ще си изтрие и снимките от предното мнение :lol:

Иначе по темата, композитите са си направо наука, хванах се да чета напоследък, има страшно разнообразие от материали - да стане по-обемен, по-лек, по-здрав детайла. Хората с планерите правят уникални неща направо!

marich
Мнения: 81
Регистриран: 11 мар 2017 16:04

Re: Смола,стъклен плат,карбон,отделители и др.

Мнение от marich » 01 юли 2019 19:30

Композитите са върха на сладоледа при самолетите.
Обичам да правя отливки.Със стъклен плат и смола или само със смола.Лошото само е ,че смолите и прахоляка,който се получава след шкурене са вредни за здравето.Трябва да си взема хубава маска с филтър или там каквото трябва ,за да не си разваля здравето.Добре е да се работи и на открито или ако е в помещение прозорците да са отворени.Хубаво е да се използват и ръкавици.

marich
Мнения: 81
Регистриран: 11 мар 2017 16:04

Re: Смола,стъклен плат,карбон,отделители и др.

Мнение от marich » 02 юли 2019 14:52

mmfsr написа:
01 юли 2019 15:37
На времето за да не измята после матрицата(калъпа),тя се засмоляваше в дървени сандък и по правите участъци се поставяха летви с яко сечение. Така си правеше калъпите ЗМС Александър Мастицки. И за работа после е по-удобно.
Съгласен.Но в някои случаи примерно когато формата е сложна е добре матрицата да бъде еластична.По-лесно се вадят моделите и отливките.При тези матрици моделите ги извадихме доста трудно.Ако бяха в сандъчета просто нямаше да има вадене.
1 m.jpg
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените към това мнение файлове.


Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 0 госта