Ъглите, както и много други неща се определят на практика, а не на теория (не изключвам и правилни теоретични сметки)
В повечето случаи и никой не ги измерва, освен много съвестните и умни моделисти. Някои от тях (по-малката част) споделят своите измервания .... При състезателните класове са дори "строго секретни"
Много ме учудват въпроси на колеги "колко ти е този ъгъл, колко е онзи ...." Ами не ги меря ....
Макар, че има полза от тяхното правилно измерване, което си е не проста работа ....
При свободнолетящите тези ъгли са изключително важни .... Но никой не може да ги каже точно колко са
Дори са различни при термично и по-спокойно време .... Плюс и ъглите на чупките
Получава се задача с много неизвестни, която всеки решава според своите знания, логика и анализ ....
Какво мога да кажа конкретно за ъгълите на поставяне на крилото спрямо стабилизатора:
Максималните стойности на разликата между ъглите на поставяне при свободнолетящите е 3,5 - 3,8 градуса !!!
При центровки (на тежестта) при планерите 52-65 % , при гуменяците 60-70 % .....
Всичко над 3,8 градуса може и да лети, но с големи загуби (съпротивление) това според мен е максималния ъгъл ....
На такъв ъгъл летят само свободнолетящите, които не могат вече да изпълнят командата "нагоре" без срив ....
Радиоуправляемите летят на много по-малки ъгли на поставяне, поради необходимостта от управляемост ....
те се нуждаят от скорост, която им позволява да се управляват и да не попаднат в срив, при който те са неуправляеми .....
А това , че има освен ъглите значение и теглото на модела .... внася и още неизвестни в задачата ....