ВЪПРОСЧЕ ЗА ЪГЛИ

Това е мястото приятели, където можете да дискутирате всякакви "не РЦ" теми
бачо илия депрона
Мнения: 1849
Регистриран: 29 мар 2017 19:43

ВЪПРОСЧЕ ЗА ЪГЛИ

Мнение от бачо илия депрона » 09 юли 2018 15:55

Колеги,досега,като съм правил всякакви хвърчила,ъглите на поставяне на крилата,хоризонталния и мотора,винаги съм ги докарвал по метода проба-грешка.....къде може да видя теоретично какви трябва да са тези ъгли най-оптимално???/...за да не се лутам всеки път.....че ми писна да хвърлям,да коригирам.....и да псувам !!!!
с.л.д. инж.ИЛИЯ ИЛИЕВ - 0899 11 58 58 -/ Специалист по Летящи Дивотии/

Потребителски аватар
Марин
Мнения: 930
Регистриран: 20 дек 2016 18:30

Re: ВЪПРОСЧЕ ЗА ЪГЛИ

Мнение от Марин » 09 юли 2018 17:07

бачо илия депрона написа:
09 юли 2018 15:55
.........................................винаги съм ги докарвал по метода проба-грешка...............................................
В общи линии това е начина. Всичко е относително поради голямото разнообразие в дизайните на самолетите, тяхното предназначение, точността на построяването им и т.н.
Едно семпло четиво как се настройва модела:
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените към това мнение файлове.

marich
Мнения: 154
Регистриран: 11 мар 2017 16:04

Re: ВЪПРОСЧЕ ЗА ЪГЛИ

Мнение от marich » 27 юни 2019 12:23

бачо илия депрона написа:
09 юли 2018 15:55
Колеги,досега,като съм правил всякакви хвърчила,ъглите на поставяне на крилата,хоризонталния и мотора,винаги съм ги докарвал по метода проба-грешка.....къде може да видя теоретично какви трябва да са тези ъгли най-оптимално???/...за да не се лутам всеки път.....че ми писна да хвърлям,да коригирам.....и да псувам !!!!
До колкото си спомням , в книгата "Радио управляеми авиомодели" от Емил Кърлев . София-1987.Имаше инфо . Какви трябва да са ъглите при акробатиките , тренерите и планерите . Книгата е стара но има доста инфо за моделите на български език,всичко е написано много разбираемо .

Добри Грабчев
Мнения: 3272
Регистриран: 08 дек 2016 17:20
Местоположение: Хсково

Re: ВЪПРОСЧЕ ЗА ЪГЛИ

Мнение от Добри Грабчев » 27 юни 2019 13:36

.........
Последна промяна от Добри Грабчев на 15 авг 2019 15:55, променено общо 1 път.
Добри Грабчев

Петър Алексиев
Мнения: 513
Регистриран: 20 дек 2016 20:32
Местоположение: Велинград

Re: ВЪПРОСЧЕ ЗА ЪГЛИ

Мнение от Петър Алексиев » 02 юли 2019 19:12

Общо взето нещата са така както Марин е написал,но за по-добра конкретика ще напиша извадка от въпросната книга на Е . Кърлев.

Между площа на хоризонталния стабилизатор и центровката има тясна зависимост. Така радиоъправляемият модел може да лети устоичиво със сравнително малък стабилизатор , но с ПРЕДНА центровка и обратното --- да бъде надлъжно неустоичив с " нормален " по площ стабилизатор , но с ЦТ, разположен назад по хордата.
Когато ЦТ на модела се премества напред, близо до центъра на налягане ( ЦН ), надлъжната устоичивост се подобрява, което означава , че може да се употреби хоризонтален стабилизатор с по -- малка площ. Необходимите сили за управление на модела обаче ще бъдат по -- големи. Това се постига чрез увеличаване на отклоненията на хоризонталното кормило.
Преместването на ЦТ назад по хордата води към надлъжна неустоичивост и налага увеличаване на хоризонталния стабилизатор.
Характерно е влианието на ЪГЛОВАТА РАЗЛИКА ,която представлява разликата между ъгъла на поставяне на крилото и ъгъла на поставяне на хоризонталния стабилизатор.
Един прост числен пример ще помогне да се разбере смисъла на понятието " разлика на ъглите ".
Ако крилото има ъгъл на поставяне ( ъгълът, сключен между хордата на профила и оста на тялото ) примерно +5градуса, а хоризонталния стабилизатор +2 градуса, то ъгловата разлика е +3 градуса.
Действието на ъгловата разлика се характеризира със следното:
--- голяма разлика на ъглите доставя голяма надлъжна устоичивост на модела.
--- Малка ъглова разлика доставя малка надлъжна устоичивост.
--- Отрицателна ъглова разлика доставя надлъжна НЕустоичивост.
От горното следва , че когато ЦТ на модела лежи по-напред , ъгловата разлика трябва да бъде по-голяма.



Дано да е полезно :D
Петър Алексиев
Велинград

бачо илия депрона
Мнения: 1849
Регистриран: 29 мар 2017 19:43

Re: ВЪПРОСЧЕ ЗА ЪГЛИ

Мнение от бачо илия депрона » 02 юли 2019 20:15

Петър Алексиев написа:
02 юли 2019 19:12
Общо взето нещата са така както Марин е написал,но за по-добра конкретика ще напиша извадка от въпросната книга на Е . Кърлев.

Между площа на хоризонталния стабилизатор и центровката има тясна зависимост. Така радиоъправляемият модел може да лети устоичиво със сравнително малък стабилизатор , но с ПРЕДНА центровка и обратното --- да бъде надлъжно неустоичив с " нормален " по площ стабилизатор , но с ЦТ, разположен назад по хордата.
Когато ЦТ на модела се премества напред, близо до центъра на налягане ( ЦН ), надлъжната устоичивост се подобрява, което означава , че може да се употреби хоризонтален стабилизатор с по -- малка площ. Необходимите сили за управление на модела обаче ще бъдат по -- големи. Това се постига чрез увеличаване на отклоненията на хоризонталното кормило.
Преместването на ЦТ назад по хордата води към надлъжна неустоичивост и налага увеличаване на хоризонталния стабилизатор.
Характерно е влианието на ЪГЛОВАТА РАЗЛИКА ,която представлява разликата между ъгъла на поставяне на крилото и ъгъла на поставяне на хоризонталния стабилизатор.
Един прост числен пример ще помогне да се разбере смисъла на понятието " разлика на ъглите ".
Ако крилото има ъгъл на поставяне ( ъгълът, сключен между хордата на профила и оста на тялото ) примерно +5градуса, а хоризонталния стабилизатор +2 градуса, то ъгловата разлика е +3 градуса.
Действието на ъгловата разлика се характеризира със следното:
--- голяма разлика на ъглите доставя голяма надлъжна устоичивост на модела.
--- Малка ъглова разлика доставя малка надлъжна устоичивост.
--- Отрицателна ъглова разлика доставя надлъжна НЕустоичивост.
От горното следва , че когато ЦТ на модела лежи по-напред , ъгловата разлика трябва да бъде по-голяма.



Дано да е полезно :D
Полезно- донякъде!!!....защото нищо не се споменава за ъглите на МОТОРА....спрямо крилото , хоризонталния и надлъжната линия на модела- колко надолу,колко наляво??????- гледано отпред......и надолу спрямо кое? - спрямо крилото ли, или спрямо хоризонталния ?????
с.л.д. инж.ИЛИЯ ИЛИЕВ - 0899 11 58 58 -/ Специалист по Летящи Дивотии/

Петър Алексиев
Мнения: 513
Регистриран: 20 дек 2016 20:32
Местоположение: Велинград

Re: ВЪПРОСЧЕ ЗА ЪГЛИ

Мнение от Петър Алексиев » 02 юли 2019 21:22

Бачо , това е само извадка относно ъглите , наи - важното , ще чета да видя дали има нещо и за ъглите на моторите , но няма как да препиша цялата книга ( макар , че много ми се ще ) има много полезни неща в нея , ама много е :D
Петър Алексиев
Велинград

Петър Алексиев
Мнения: 513
Регистриран: 20 дек 2016 20:32
Местоположение: Велинград

Re: ВЪПРОСЧЕ ЗА ЪГЛИ

Мнение от Петър Алексиев » 03 юли 2019 23:08

Бачо Илия , навярно го знаеш , но все пак нека го напишем.
Всички ъгли ( на мотор , крило , хоризонтален ) се определят спрямо оста ( тялото ) на модела.
Пример :
Ако поставим и крилото и хоризонталния стабилизатор примерно на +2 гравуса , а мотора е на 0 градуса спрямо оста на модела , се получава , че мотора ще бъде на - 2 градуса спрямо оста на крилото и хоризонталния стабилизатор , но пък модела ще лети със странно наведено тяло на долу.
Условно ще разглеждаме модела от зад , откъм опашката и с колко на долу и на дясно трябва да е мотора едва ли някои може да каже с абсолютна точност.
Това по-скоро е тясно свързано с оборотите на двигателя , диаметър и тегло на витлото заради жироскопичния момент.
Това с колко на долу и на дясно се определя след първите полети спрямо поведението на модела.
Ето няколко неща за центроване и балансиране на модела след неговото построяване:


Ако въпреки голямото отклонение на елероните модела не прави достатъчно бързо тоно , ЦТ трябва да се премести по-назад. Доколко назад, зависи от площа на хоризонталния стабилизатор и от поведението на модела в кръглите фигури.Краината задна граница за разположението на ЦТ може да се определи по следния начин . Модела се изкачва високо , мотора се дроселира и се прави опит модела да се вкара в свредел само с хоризонталното кормило. Докато свределът не стане " от самосебе си ", ЦТ може да се мести на зад.

Следва нагласяване на модела по надлъжната ос. За целта преместваите тримерите на предавателя, докато модела започне да лети направо. Сега модела се обръща по гръб с елероните. В това положение тои трябва да лети пак направо -- естествено с малко " долна " на хоризонталното кормило. Когато модела се нуждае и от корекция с елероните или вертикалното кормило , грешката трябва да се отстрани с прибавяне на олово ( тежест ) в края на крилото.


Нагласяване " тегленето " на двигателя. Правилния наклон на оста надолу се проверява наи-добре, когато моделът е тримуван и се остави да лети сам на четвърт или полугаз. Тогава бързо се подава пълна газ и се наблюдава дали моделът не проявява склонност да смени своята посока на летене на горе или на долу. Искали да отиде надолу , наклона на двигателя трябва да се намали и обратно. Ще бъде идеален случай , ако оста на двигателя съвпадне с оста на тялото ( т.нар. " мотор на нула " )


Ако в началото на лупинга модела криви в една страна и може да се коригира с леко тримуване на вертикалното кормило , но на върха на лупинга кривенето продължава , причината е страничния ъгъл на двигателя.
Петър Алексиев
Велинград

Valio Savov
Мнения: 135
Регистриран: 26 окт 2018 09:44

Re: ВЪПРОСЧЕ ЗА ЪГЛИ

Мнение от Valio Savov » 04 юли 2019 22:47

Ъглите, както и много други неща се определят на практика, а не на теория (не изключвам и правилни теоретични сметки)
В повечето случаи и никой не ги измерва, освен много съвестните и умни моделисти. Някои от тях (по-малката част) споделят своите измервания .... При състезателните класове са дори "строго секретни" :)
Много ме учудват въпроси на колеги "колко ти е този ъгъл, колко е онзи ...." Ами не ги меря .... :shock:
Макар, че има полза от тяхното правилно измерване, което си е не проста работа ....
При свободнолетящите тези ъгли са изключително важни .... Но никой не може да ги каже точно колко са :)
Дори са различни при термично и по-спокойно време .... Плюс и ъглите на чупките :roll: Получава се задача с много неизвестни, която всеки решава според своите знания, логика и анализ ....
Какво мога да кажа конкретно за ъгълите на поставяне на крилото спрямо стабилизатора:
Максималните стойности на разликата между ъглите на поставяне при свободнолетящите е 3,5 - 3,8 градуса !!!
При центровки (на тежестта) при планерите 52-65 % , при гуменяците 60-70 % .....
Всичко над 3,8 градуса може и да лети, но с големи загуби (съпротивление) това според мен е максималния ъгъл ....
На такъв ъгъл летят само свободнолетящите, които не могат вече да изпълнят командата "нагоре" без срив ....

Радиоуправляемите летят на много по-малки ъгли на поставяне, поради необходимостта от управляемост ....
те се нуждаят от скорост, която им позволява да се управляват и да не попаднат в срив, при който те са неуправляеми .....

А това , че има освен ъглите значение и теглото на модела .... внася и още неизвестни в задачата ....


Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 8 госта